суботу, 21 жовтня 2017 р.

Спеціальності сфери туризму

Ринок праці у сфері туризму переживає справжній "кадровий голод": туристичним компаніям не вистачає близько 50% працівників середньої ланки і 80-90% - співробітників вищого менеджменту. Є чотири спеціальності, за якими може навчатися майбутній професіонал туристичного бізнесу. Туризм Студенти цієї спеціальності вивчають іноземні мови (зазвичай не менше двох), географічні, економічні, управлінські дисципліни - все у доповненні до діяльності у туризмі: туристичне ресурсознавство, економіка туристичного ринку, мотивація споживача послуг і т.п. Передбачений великий об'єм практики у туроператорських компаніях і турагентствах. Соціально-культурний сервіс і туризм. Ви здобудете глибокі знання у галузі світової культури і мистецтва, зарубіжної літератури, країнознавства, вивчите соціально-економічні дисципліни. Менеджмент організації. Основний акцент робиться на вивченні управлінських дисциплін - як загальних, так і причетних до діяльності турфірм: управління персоналом, управління якістю, організаційна поведінка тощо. Економіка і управління на підприємстві. У навчальному плані практично ті ж дисципліни, що й на спеціальності "Менеджмент організації", але фінансові і економічні предмети вивчаються більш ґрунтовно. ВНЗ багато, місць мало Головне вступне випробування залежить від спеціальності. Абітурієнти, що вибрали сферу сервісу, складають географію. Найголовнішим тут є країнознавчий аспект: абітурієнт повинен добре знати карту світу, знати, де знаходяться країни та континенти, їх природні та рельєфні особливості. Тому, хто збирається стати економістом у туризмі, необхідно посилено вивчати математику. 9000 годин на знання За п'ять років вам належить вивчити від 50 до 60 дисциплін, на які відведено понад 9000 годин, не враховуючи практики і стажувань. На першому курсі студенти тільки знайомляться з професією, вивчаючи вступ до спеціальності, туристичний, готельний і ресторанний бізнес та гуманітарні предмети - філософію, риторику, політологію, соціологію. Іноземна мова також важлива для майбутніх фахівців з туризму, адже їм доведеться працювати із зарубіжними гостями та партнерами. Випускники повинні вільно володіти як мінімум двома європейськими мовами - їх вивчення передбачено держстандартом. Освоюючи комп'ютерні програми, розроблені спеціально для турбізнесу, студенти навчаються працювати в інтернеті, знайомляться з системами бронювання і учбовими версіями програм "Майстер-тур", "Само-тур", "Галілео", "Амадеус". Набір інших дисциплін залежить від вибраної спеціальності. Туризм, Соціально-культурний сервіс і туризм У кожному ВНЗ представлено як мінімум дві-три спеціалізації: "туризм", "ресторанний бізнес", "готельний сервіс" тощо. Головна увага при навчанні зосереджена на дисциплінах, пов'язаних з культурою та мистецтвом: зарубіжна література, країнознавство, соціолінгвістика. Ці знання знадобляться, щоб зацікавити клієнта і розповісти йому про нюанси того чи іншого маршруту. Багато випускників, які вибрали спеціальність "Соціально-культурний сервіс і туризм", стають гідами. У цьому випадку зверніть увагу на спецдисципліни, пов'язані з екскурсійними послугами. Наприклад, ви вивчите релігійні і гастрономічні традиції різних країн - адже гіду доводиться не просто розповідати про визначні пам'ятки, але і супроводжувати туристів до готелю і ресторану. Ті, хто спинився на "Туризмі", багато уваги присвятять географії, соціально-економічній географії, країнознавству, географії туризму та іноземним мовам. Вас навчать формувати туристичні тури і екскурсійні програми із врахуванням особливостей туристичних зон і центрів і побажань клієнтів, ознайомлять з особливостями трансферу - проїзду туристів від місця прибуття до місця проживання. Головне завдання фахівця з туризму - довідатися все можливе і неможливе про тури і готелі: чим і як там годують, які пропонують номери, чи існують дитячі екскурсії тощо. Для кого: Ці спеціальності просто створені для гуманітаріїв. Якщо вам важко даються іноземні мови, ви не дуже любите спілкуватися і прискіпливо з'ясовувати найдрібніші подробиці, вам навряд чи вони підійдуть. Менеджмент організації У сфері туризму найпоширенішою і найзатребуванішою є професія менеджера. Особливо популярні менеджерські спеціалізації: "готельний і туристичний бізнес", "менеджмент туризму", "фінансовий менеджмент у туризмі", "екскурсійний менеджмент", "менеджмент спортивного туризму", "менеджмент санаторно-курортної справи". Як правило, менеджери працюють у компаніях-туроператорах, які займаються розробкою і створенням турів. Головне завдання менеджера - знайти і запропонувати досвідченим мандрівникам нові об'єкти для ознайомлення і відпочинку, створити маршрут, підібрати близько розташовані готелі, визначити, який транспорт зможе доставити туристів (літак, потяг тощо), продумати екскурсійну програму. Майбутній менеджер вивчає управлінські дисципліни. Вони можуть бути загальними ("маркетинг", "менеджмент", "управління персоналом") і конкретними, тобто мають безпосереднє відношення до діяльності турфірм ("організація в'їзного, виїзного і внутрішнього туризму", "якість туристських послуг"). Щоб навчити студентів грамотно усувати конфлікти, третина навчального часу відводиться психологічним тренінгам і діловим іграм. Наприклад, розігруються ситуації "розлючений клієнт", "клієнт вам не довіряє". До речі, на тренінгах у готелі "Марріотт" ролі примхливих клієнтів виконують студенти Щукінського училища. Для кого: Для тих, хто має хорошу пам'ять, уміє співставляти і аналізувати інформацію, а головне - здатний у будь-якій ситуації залишатися спокійним та дипломатичним. Економіка і управління Ця спеціальність - для майбутніх економістів. Закінчивши навчання за однією із спеціалізацій - "організації діяльності турфірми", "організації діяльності готельного комплексу", "організації діяльності підприємства громадського харчування" - ви будете готові керувати турфірмами, готелями і навіть започаткувати свою справу. Тим, хто мріє про власний бізнес, необхідно досконало вивчити "економіку ресторанно-готельного бізнесу", "стратегічний менеджмент у туризмі", "бухоблік на підприємстві туризму". На уроках з "Технології і організації обслуговування туристів", "Традицій і кухні народів світу" вас навчать купувати меблі і устаткування для турфірм і готелів, складати туристичні тури і маршрути, а також екзотичне меню для гостей з різних країн. Вам належить засвоїти різницю між турами для лікування і відпочинку, екзотичними і VIP-турами, навчитися неозброєним оком розділяти туристів на групи: спортивні, дитячі, розважальні тощо. Щоб приваблювати нових клієнтів, майбутньому економісту і керівнику необхідно рекламувати свої послуги. Для цього стануть у нагоді знання з "Організації рекламної діяльності" і "Комерційного права у сфері послуг". А грамотно працювати з персоналом допоможуть такі дисципліни, як "Нормування і оплата праці на підприємствах туризму" і "Управління якістю турпослуг". Крім загальноприйнятих туристських інформаційних програм майбутні економісти-менеджери вивчають 1С - для роботи з бухгалтерськими документами, Microsoft Project - для керування проектами. В галузі маркетингу стануть у нагоді навички прогнозування продажів і сегментації ринку: такі завдання навчають вирішувати із застосуванням статистичних пакетів SPSS або Statistica. Не зашкодить і знання універсальних довідкових систем "Консультант+" і "Гарант+". Оскільки іноземна мова знадобиться економісту-менеджеру для спілкування з діловими партнерами і гостями, деякі ВНЗ викладають спецдисципліни англійською. Наприклад, "Ділові переговори і листування" і "Організація обслуговування в готелях". Для кого: Опанувати цю спеціальність навряд чи під силу гуманітарію: економісту передовсім потрібні логіка і математика. Практика Акцент у навчанні туристичних спеціальностей зроблений на практиці. Студенти беруть участь у рольових іграх: на заняттях із оформлення віз заповнюють анкети, відвідують відомі московські готелі, ресторани та туристичні фірми. Стажуються студенти і в агентствах: тут вони вчаться розбиратися у складних ситуаціях, здобувають навички спілкування з клієнтами, колегами, партнерами, у тому числі й іноземною мовою. Найохочіше російські туркомпанії беруть практикантів на посади кур'єрів та секретарів, іноді - помічниками туроператорів. На тривалі стажування за кордон студенти зазвичай вирушають до країн, популярних серед наших співвітчизників: Туреччини, Єгипту, Іспанії, Болгарії, Греції. Є й інші варіанти: студенти, наприклад, стажуються в США, Новій Зеландії, Китаї, працюючи аніматорами, трансферменами, секретарями на ресепшн. Про перспективи Робота менеджера в турагентстві може стати початком кар'єри у сфері туризму. Цікавою роботу роблять рекламні поїздки маршрутами, які менеджер пропонує відвідувачам фірми. Зрозуміло, такі подорожі - не відпочинок на пляжі, а повноцінна праця. Вищий статус мають менеджери, які розробляють нові індивідуальні та корпоративні тури. Таких фахівців називають "координатор поїздок", travel manager (тревел-менеджер), вони повинні знати курортні місця, готелі, режими в'їзду до різних країн, уміти працювати з рахунками, кредитними картками, бронювати готелі та авіаквитки. Оскільки тревел-менеджер укладає угоди з приймаючою стороною, а часто це іноземці, він має вільно володіти як мінімум англійською мовою, мати навички підготовки комерційних пропозицій та ведення переговорів, знати і неухильно виконувати правила ділового етикету. Фахівець у галузі туризму повинен володіти різнобічними знаннями у сфері географії, економіки, юриспруденції, культурології, історії, етики спілкування, психології тощо. Думка експертів Як вибрати Олена Романова, декан факультету туризму Інституту індустрії сервісу: - Вибираючи ВНЗ, орієнтуйтеся на свої уподобання: одні хочуть працювати в готелі, інші - подорожувати світом, а треті планують відкрити власний бізнес. Тим, хто збирається працювати гідом або менеджером з виїзного туризму, краще вступати до ВНЗ, де на пристойному рівні викладають іноземні мови. Звичайно, треба враховувати і власні можливості. Якщо ви відвідували коледж, спецшколу або підготовчі курси, можна спробувати вступити на "бюджет". Проте безкоштовних місць у ВНЗ мало. Якщо ви не упевнені в своїх силах, є сенс одразу вибрати платне відділення. Ті, хто хоче поєднувати роботу і навчання, можуть вступити на вечірнє або заочне відділення. Про практику Аліна Королькова, випускниця факультету менеджменту РМАТ - У навчальній програмі було чимало предметів, які стали в нагоді на практиці і в роботі. Але особливо я б відзначила "туроперейтінг", "географію турцентрів" та "історію архітектурних стилів". Я проходила практику в турфірмі "Континентал-тур", почавши з посади менеджера по роботі з клієнтами. Потім мене узяли менеджером по роботі з персоналом. Переддипломну практику пройшла в Міжнародному відділі Академії туризму, і зараз я працюю тут завідувачем лабораторією при кафедрі ЮНЕСКО. Про зарплати Олена Моїсєєва, консультант Компанії "А-Класс-Рекрутмент": - Дохід фахівців з бронювання авіаквитків залежить від досвіду і налагоджених контактів. Новачкам, які знають одну-дві програми, можуть запропонувати $ 500-600. Надалі середня зарплата складається з фіксованої частини і відсотків - зазвичай $ 1000-1500. Фахівці з досвідом від п'яти років, які мають свою клієнтську базу, можуть одержувати до $ 2000-2500. Досвід роботи є головною складовою заробітку і для менеджерів з туризму: їм пропонують

Вчителі навчаються постійно