середу, 30 листопада 2016 р.

Я - Учитель року - 2016

             Чекала публікації на шкільному сайті - так і не дочекалась. (В кожній бочці меду своя ложка дьогтю) Знайшла сама фотографії у учнів, сама сфотографувала свої відзнаки, хочу поділитися своєю радістю. Саме на святкуванні Ювілею нашого комплексу, в присутності багатьох гостей, всіх колег і більшості учнів і батьків мені було урочисто вручені ці відзнаки.                                             Ви навіть не уявляєте, яке це захоплююче почуття!!!







Завдання-ігри для курсу "Соціальна та економічна географія світу" 10 клас

Асоціація
На картках записати слова-асоціації, в яких відображається якась істотна риса, особливість тієї чи іншої держави. Необхідно відгадати країну, показати її на карті. Наприклад, "ця держава об'єдналась у 1989 році, займає провідне місце в світі за виробництвом автомобілів". (Німеччина).

Відгадай
1.За контуром відгадати країну певного регіону і показати її на карті, назвати столицю і все, що про неї відомо.
 2.Дається опис країни, учні повинні відгадати її показати на карті.

Учитель
Один учень називає державу, наприклад Центральної Азії, а інший – показує її на карті.

Хто швидше?
За 3 хвилини записати, якомога більше назв держав, наприклад Африки.
Туристична подорож
Творча гра, де перед учасниками постають проблемні запитання. Якорієнтири у грі необхідно знати економічні цифрові показники, рівень розвитку, соціальний захист, економічний простір досліджу­ваної країни.
Ведучий:«Уявіть собі, що ви хочете поїхати до іншої країни, щоб поповнити свої знання як фахівець, реалізувати своїможливості. Учасники поділяються на групи і досліджують життя вибраної ними країни. Через 5-10хв вони доводять, чому ця країна найбільш сприятлива для поїздки. Готуючись, необхідно орієнтуватись на такий план.
1. Причина поїздки.
2. Чим би хотіли займатись під час відрядження?
3. Які можливості та природні умови країни, куди ви вирушаєте?
4. Як швидко хотіли б виїхати, чи надовго?
5. Якою мовою володієте?
6. Який вік, сімейний стан?
7. Що взяли б з собою з речей?
8. Яка країна найбільш сприятлива?
а)     закони,
б)     податки,
в)     рівень розвитку,
г)     прибуток на душу населення.
д)     та інші дані про соціальний захист людини.
9. Яке місто ви вибираєте для проживання? -
а)     яка у ньому промисловість?
б)     яке обслуговування?
в)     екологічна ситуація?
г)     рівень життя та перспективи розвитку міста?
д) Якщо у вас будуть фінансові труднощі, чи будете ви шукати роботу? Що будете робити у цій екстремальній ситуації?
В ході гри учасники розподіляються на кілька груп і кожна з них захищає свій проект відрядження.

Країнознавці
Учасникам гри називається країна і вони повинні назвати 10 іменних назв тагеографічних показників, які характеризують цю країну. За кожну правильну назву - 2 очка.
Наприклад: Франція.
1.Місто. 2. Річка. 3. Тварина. 4. Гора. 5. Промисловість. 6. Історичне явище. 7. Вчений. 8. Письменник. 9. Діяч мистецтва.10. Відкриття.
Орієнтовні відповіді.
1. Ліон. 2. Рона. 3.Мул. 4. Альпи. 5.Парфюрмерія. 6. Паризька комуна. 7. Ж.Кюрі. 8. Віктор Гюго. 9. Роден. 10. Радій.
Клас поділяється на кілька команд, кожна характеризує окрему країну,підраховуються правильні відповіді і визначається команда-переможець. Як варіант гри проводиться індивідуальне представництвовід команди. В такому разі гра повторюється кілька разів.

Географічне доміно
Географічне доміно виготовляють, замінивши кісточки картка­ми, а очки - назвами об’єктів. Картки ділять на дві рівні частини, на кожній з яких зазначають різні або подібні за змістом об’єкти. Кількість карток залежить від груп об’єктів, введених у гру.
Групи  об'єктів: 1 - Україна; 2 - Білорусь, З - Польща, 4 - Чехія, 5-Угоршина, 6 - Росія, зміст карток може бути
1-1        Київ – Ніжин
1-2        Запоріжжя - Гомель
1-3        Одеса – Краків
1-4        Ужгород - Прага
1-5        Львів –Дебрецен
1-6        Донецьк - Москва
2-2     Запоріжжя – Херсон
2-3     Санкт-Петербург – Варшава
2-4     Брест – Острава
2-5     Гродно – Будапешт
2-6    Могильов – Воронеж
3-3     Гданськ – Люблін
3-4     Плоцьк – Пльзень
3-5     Білосток – Печ
3-6     Катовіце – Саратов
4-4     Кошіце – Братіслава
4-5      Брно – Дунайваров
4-6      Готвальдов – Плоєшті
5-5      Мишкольц – Дієр
5-6      Сегед – Констанца
6-6      Бухарест - Чернігів
Під час гри, як і в звичайному доміно, спочатку поділяють картки  між собою порівну. Потім згідно з чергою кладуть на стіл по одній картці. Далі приставляють до неї подібними сторонами інші картки.
Гру припиняйте тоді, коли правильно розташуєте всі картки або коли подальше прикладання їх стає неможливим.
Виграє  той, хто залишається без карток.

Географічні анаграми
1. У кожному з наведених п'яти слів переставте букви так, щоб вийшла назва міста або річки:
Дно
Гра
Рука
Повіки
Муар
2. У кожному з п'яти наведених географічних назв переставте букви так, щоб вийшли інші географічні назви:
Нева
Куба
Іраку
Ельбрус
Токіо
Відповіді:
1. Дно – Дон; гра – Рига; рука – Кура; повіки – Київ – муар – Амур;
2. Нева – Відень; Куба – Баку; Ірак – Каїр; Ельбрус – Ельбурс; Токіо – Кіото.

Завдання-ігри для курсу "Соціальна та економічна географія України" 9 клас

Депутати
У вступному слові ведучий пояснює, хто такий народний депутат, його функції та права. Далі ведучий пропонує уявити себе, що вони дорослі. їх "виборці" висунули їх у "кандидати у народні депутати".
Серед невідкладних проблем, які назвали виборці - це врятування забрудненої місцевої водойми. "Кандидати" повинні знайти шляхи вирішення цієї проблеми. Для цього розробляють програму дій по покращенню стану місцевої водойми.
(У роботі використовуються дані, одержані під час екскурсії, інформація з газет та журналів.)
Після закінчення роботи "кандидати" виступають зі своїми програмами. "Виборці" їх заслуховують, задають питання, висловлюють свою думку. Потім у результаті голосування та обговорення "виборці називають найбільш перспективні та цікаві програми.

Поле чудес
Учасників ділять на 2-3 команди. Представники кожної з них по черзі називають букви загаданого слова, намальованого на дошці,за допомогою карток-рисочок. За відгадану букву команда одержує очко.
Обладнання: дзиґа та великий лист паперу, на якому зображено коло. Коло розграфити на сектори:
"Підказка теми"
"Підказка букви"
"Повтори хід" (називати дві букви підряд, навіть якщо перша неправильна).
"Банкрот"
Незаповнені сектори дають право гравцю називати свій варіант букви або слова.
Де це знаходиться?
Учитель зачитує короткий опис різних природних комплексів, міст, економічних районів. Гравці визначають за описом об’єкт.
Виграє учень, який дав найбільше правильних відповідей. Цю гру можна застосовувати у будь-якого класі.

Чи ростиме тут?
Дня проведення гри потрібна настінна географічна карта Укра­їни, а також стрілки-показчики з назвами рослин, наприклад, сільськогосподарських культур: жита, пшениці, вівса, цукрових буряків, кукурудзи.
Усі сідають за стіл, на якому розкрита карта. У центрі ведучий. Біля нього розкладені лицьовою стороною вниз стрілки-показчики. Ведучий бере одну із стрілок, не перевертаючи її, кладе на будь-яке місце карти і називає одного з учасників гри. Останній перевертає стрілку-показчик, зачитує назву рослин і відповідає "так" чи "ні". "Так" означає, що рослина в цьому місці росте або може рости, "ні" - не росте.
Щоб відповісти "так" чи "ні", треба знати ґрунтово-кліматичні умови району, позначеного стрілкою. Сумнівні відповіді переві­ряються.
Ведучий має право і повинен періодично запитувати окремих учасників: "Чому тут вирощують цю рослину?", "Які умови потрібні для вирощування цієї культури?" тощо.
Перемагає той, хто дасть найбільше правильних відповідей.

Чиє місто?
У цій грі кожний учасник представляє якусь одну область Ук­раїни. Ведучий за списком зачитує назви міст, розташованих у різних областях України.
Наприклад. Місто Ромни. Чиє місто? Той, хто представляє Сумську область, відповідає: «Моє місто».
Ведучий. А ти хто?
Учень. Я Сумська область.
Згідно а правилами гри ведучий називає міста тільки областей, включених у гру. Коли ніхто не відповідає, або два учасники визна­ють місто своїм, ведучий з’ясовує, хто допустив помилку, і реєструє її.
У кінці гри підрахуйте кількість зроблених помилок і за їх кількістю визначте, хто зайняв перше, і хто останнє місця.

Встанови відповідність
1. Кам’яне вугілля                                          А. Криворізьке
2. Нафта                                                           Б. Шебелинське
3. Природний газ                                            В. Донбас
4. Торф                                                             Г. Замглайське
                                                                          Д. Долинське

Завдання - ігри для курсу"Фізична географія України " 8 клас

Втікач
Один учень називає два міста в Україні, а інший розказує і показує по карті як буде пролягати маршрут з одного міста в інше, через які міста, географічні об'єкти він пройде.

Міста, річки, області
У грі беруть участь троє учнів. Один говорить назву річки, другий відповідає через яке місто, область вона протікає, а третій показує все це на карті. Наприклад, Десна - Чернігів - Чернігівська область. Дніпро - Кременчук - Полтавська область.

Хто швидше?
 За 3 хвилини записати якомога більше міст України, потім показати їх на карті (можна використовувати, як завдання, назви річок, озер України).

Подорож на літаку
Учасники гри - це штурмани нашого літака. Відкривають настільну карту країни, уважно слухають опис маршруту та наносять його на карту. Перемагає той, хто найточніше визначить маршрут і нанесе його на карту. Наприклад: "Найбільше місто країни залишилось позаду. Внизу зелені поля та ліси, пронизані стрічками річок. Поступово ландшафт змінюється, рівнина стала горбистою, але швидко підкрилами літака пролинули плоскі та округлі гірські вершини, вкриті лісом. Димлять численні заводські труби. Але скоро картина змінилась: простягнулась неосяжна рівнина, поблискуючі дзеркаламиозер та трясовинами боліт. Настав чудовий вечір, а за ним ніч.
На світанку перед очима льотчика постав густий ліс, який вкривав схили височини. Окремими хмарами на півдні виднілись вершини гір.
Коли сонце піднялося вже високо, заблищало велике озеро, на березі якого наш літак зробив посадку. Отже, визначимо найкращого штурмана нашого літака.

Подорож на потязі
Уявіть, що ви подорожуєте на потязі з Києва до Сімферополя. Розкажіть, що ви бачите. Ця гра може проводитись у вигляді "розповіді-естафети". Учасники поділяються на групки.
Хід гри
Ведучий придумує початок розповіді, а група закінчує. Завдання дається кожному мікроколективу індивідуально.
Ведучий придумує початок розповіді однаковий для всіх, а гравці пишуть продовження самостійно, по секрету один від одного.
Ведучий задає тему розповіді, потім кожна група окремо придумує продовження, передаючи естафету іншій.
Наприклад: І група – початок, ІІ група – середину, ІІІ група - кінець.

Географічні об'єкти природних зон
При вивченні природних зон учні можуть на швидкість називати та показувати на карті річки, озера, канали, лимани, водосховища, що належить, наприклад, до степової зони.

Чи вмієш ти читати карту?
При вивченні ландшафтів Україні за тематичними картами, необхідно описати особливості, наприклад зони мішаних лісів, чи скласти порівняльну фізико-географічну характеристику Волинського та Житомирського Полісся.

Продовж
Один учень називає назву міста України, а іншому потрібно на останню літеру запропонувати назву іншого міста. Наприклад, Київ - Вінниця - Яворів...

Місто знаходиться на річці
Гравці поділяються на 2 групи. Списки груп у ведучого. Він ставить питання учням по черзі. Якщо дається правильна відповідь, групі нараховується очко. Якщо ні, то пропонується відповісти ко­мусь іншому з групи, але зараховується півочка. Якщо у цій групі не відповідають, то переходять до іншої групи. У кінці очки підраховуються. Визначається група-переможець.
Ведучий називає місто, а гравці відповідають на якій річці воно знаходиться:
Дніпропетровськ – Дніпро
Запоріжжя – Дніпро
Чернігів – Десна
Ніжин – Остер
Київ – Дніпро
Суми – Псел
Притока річки
Методика проведення такаж, як і гри «Місто знаходиться на річці». Ведучий називає притоку, а гравець річку.
Ворскла – Дніпро
Десна – Дніпро
Остер – Десна
Удай – Сула

Правильно відбери
Зміст гри: одержавши кілька листівок, учень повинен правильно підібрати малюнки з представниками рослинного та тваринного світу заданоїприродної зони (за відповідь - очко).
Цю гру можна застосувати при вивченні материків, рельєфу, корисних копалин, економічних районів.

Зловіть рибку
Виготовте не менш 10 карток з назвами Азовського і Чорного морів. Складіть картки у купку. На картках другої купки напишіть назви найбільш характерних для Чорного і Азовського морів видів риб (можна по кілька карток з тими самими назвами риб). Картки покладіть лицьовою стороною донизу.
Під час гри купку з назвами риб відкриває ведучий, а картки з назвами морів відкривають учасники по черзі. Якщо учасники гри помітили, що на картці ведучого написана назва риби, яка водиться в морі, записаному на його картці, він забирає картку ведучого собі, а свою кладе під низ купки карток з назвами морів.
Гра триває доти, поки в купці з назвами риб не залишиться карток.
Підрахуйте зібрані картки і визначте переможця.
Географічний Архімед
За 2 хв вивчіть і карту України, і уважно простежте берегову лінію. Запам’ятайте основні затоки Чорного і Азовського морів. А тепер прочитайте наведений нижче список заток і умовно проставляйте числа:
Каламітська – 14                                 Обитічна – 18
Таганрозька – 44                                 Каркінітська – 13
Тендрівська – 28                                 Перекопська – 1
Арабатська – 35                                  Бердянська – 20
Дарилгацька – 22                                Феодосійська – 2
Одеська - 36
Випишіть числа заток кожного з морів у дві окремі колонки. Додайте цифри кожної колонки. Порівняйте суми. Якщо вони не однакові, значить зроблено помилку у визначенні затоки. Виграє той, хто першим виконає завдання і не зробить помилок.

Лото "Корисні копалини"
Розділіть свої контурні карти України на клітини так, щоб у кожній з них було якесь родовище корисних копалин. Виготовте картки, що за розміром збігаються з клітинами карти. На кожній з них напишіть назву родовища корисної копалини.
Картки забере ведучий, а контурні карти розподіліть між учасниками гри. Ведучий бере по одній картці, зачитує написане на ній і стежить, хто з учасників гри підніс руку.Йому він і передає картку. Учасник, який виграв картку, кладе її на відповідну клітинку  своєї контурної карти. Всі інші учасники чекають наступного оголошення ведучого.
Коли один з учасників всі клітинки своєї контурної карти закриє, гра вважається закінченою, а він здобуває перемогу.
Переможець стає ведучим, і гра починається спочатку.
Аукціон
По темі «Ґрунти. Рослинний і тваринний світ»
Слово «аукціон» повернулося до нас не так давно, але входить до нашого лексикону дуже швидко. «Аукціон»- це продаж товарів з публічного торгу покупцеві, який запропонував найвищу ціну. «Товар» на аукціоні – це «лот».
Розпочинається торг. Ведучий оголошує товар, тобто завдання лота, і час на обдумування та вартість. Звучить гонг. Протягом відведеного часу учні обдумують відповідь на запитання, піднімають руки. Якщо перша відповідь конкретна, точна – ведучий вдаряє в гонг. Товар вважається проданим. Коли відповідь не точна чи потребує доповнення, то ведучий звертається до інших учасників, які хочуть допомогти. Чия відповідь буде точніша, той оголошується покупцем. І тоді звучить гонг. Не можна збити ціну, тобто вигукнути, не піднімаючи руки, порушник цього правила покидає аукціон. Ведучому допомагатиме «банкір», який фіксуватиме результати аукціону в таблиці. Решта учнів класу є членами акціонерних товариств, тобто акціонерами. Акціонер-це власник акцій. В нашому випадку учні - власники своїх знань. Набуті знання учні вкладають в збагачення свого АТ.
Учнями створено два АТ, кожне обрало свого «президента». Напередодні їм було надано літературу для підготовки до уроку-аукціону. «Президенти» представляють свої АТ (назва, емблема, девіз).Аукціон оголошується відкритим.
Лот являє собою перевірку АТ на «платоспроможність», тобто підготовленість учнів з теми. Лот складається з 7 географічних понять і термінів, визначення яких треба дати кожному члену АТ.
Час на обдумування – 5 секунд.Максимальна вартість – 2 бали.
1 лот
1. Солончаки
2. Релікти
3. Ефемери
4.Ґрунт
5. Біогеографія
6. Гумус
7. Дернина
2 лот
1. Ендемік
2.Меліорація
3.Флора
4.Рекультивація
5.Материнська порода
6. Фауна
7. Ксерофіти
Зайвий
Знайди зайве слово:
1. Вугілля – граніт – лабродарит – базальт;
2. Пісок – глина – галька – гравій – сланець;
3. Калійна сіль – сірка – кам’яна сіль – вапняк;
4. Глина – вугілля – крейда – черепашник.

Впізнай мене
1) Кришиться, бурого кольору, утворився з решток рослин. легший за воду, горить із чадом. (Торф)
2) Чорного кольору, утворився з решток рослин. важчий за воду, яскраво горить. (Кам’яне вугілля)
3) Метаморфічна гірська порода. З давніх часів греки використовували її для створення скульптур, тому в перекладі з грецької «марморош» означає «той, з якого роблять скульптури». (Мармур)

Відгадай
1) Знаходиться в басейні, але не вода. (Кам’яне вугілля)
2) Використовується як паливо і добриво. (Торф)
3) Корисна копалина, яку учні носять у пеналах. (Графіт)
4) Без чого вчитель не може працювати в класі? (Крейда)
5) У воді родиться, а води боїться. (Сіль)