«Освіта –
найбільш сильна зброя,
за допомогою якої можна змінити світ»
Нельсон Мандела.
Ми поцікавились як буде виглядати процес
навчання та освіти у майбутньому, і яким чином він змінить наш світ. В огляді освіта як розвага та
гра, вплив технологій на сприйняття інформації та натовп як джерело нових
знань.
-
Геймифікація (навчання як гра)
В майбутньому у зв’язку з відмовою від статичного навчання, і
вибором рухомої та модифікованої освіти, з’явиться можливість вводити нові
механізми, які неможливо уявити в статиці. Такі механізми забезпечить тотальна
геймифікація навчання, коли у навчанні будуть використовуватися ігрові
елементи.
Зокрема, навчання буде сприйматися як гра з
рівнями, досвідом, нагородами та елементами змагання. Це все приносить за собою
неймовірні результати, адже гра – проста, і тому викликає задоволення, а
навчання – це складний процес мислення. На
початку минулого року один учитель з Атланти прославився тим, що запропонував використовувати
популярну гру Angry Birds як навчальний посібник з фізики
– і це тільки перші кроки по впровадженню ігрових моделей у школи.
Найпростіша геймифікація – набирати досвід,
отримувати медалі та ділитися своїм досвідом – основна складова успіху такого
проекту як Khan Academy. Професор MITСалман Хан (Salman Khan) змусив багатьох
молодих людей «прокачувати» не лише своїх персонажів у WoW, а й вирішувати математичні та
економічні задачі. Потрохи такий досвід доходить і до нас, зокрема у Американській бібліотеці (Київ) вже використовуються настільні ігри (Монополія, Скрабл) як
метод вивчення та вдосконалення англійської мови.
-
Lifelong learning (Навчання протягом життя)
Через те, що життя змінюється надзвичайно
швидко, людям необхідно постійно оновлювати свої знання. Август-Вільгельм Шеер,
німецький експерт зі створення бізнес-аплікацій вважає, що замість відвідування розрізнених курсів підвищення
кваліфікації, університети розпочнуть пропонувати по життєвий контракт на
навчання. І тоді виші приймуть роль особистих консультантів та радників
протягом усього життя. Наприклад, Ви працюєте в сфері телекомунікацій, яка
постійно розвивається, і такий університет запропонує Вам курс про WiMax або
мережі п’ятого покоління.
Як
пише соціолог Ентоні
Гіденс (Anthony
Giddens) в майбутньому активною складовою концепції «навчання протягом життя»
будуть університети «третього віку». Це спеціальні
університети для літніх людей, що вже не працюють на оплачуваних посадах, і
прагнуть отримувати знання відповідно до часу. Зазвичай, там викладають курси
комп’ютерної грамотності та сучасні технології. Один такий безкоштовний
університет існує
у Києві – Університет третього віку, де навчаються близько 164 студентів на 7
факультетах.
-
Еducation та entertainment (поєднання навчанняі розваг)
Команда інтернет-ресурсу Теории и Практики вважає, що процес навчання не
повинен відбуватися у формальній атмосфері, а повинен перетворитися у розвагу.
З постійним швидким розвитком технологій, зменшенням часу на «перетравлення»
інформації, отримання нових знань потребує нового формату. На ряду з
геймифікацією, все більш актуальним буде формат еdutainment (education та
entertainment), який передбачає поєднання навчання та розваг.
Це
публічні лекції, семінари та майстер-класи, які відбуваються у кафе, парках,
офісах та галереях. Але поки що система освіти дуже консервативна, і незважаючи
на піввіку декларування
педагогами необхідності поєднання освіти та розваги, це поки залишається
словами. Основне заняття школярів, а часто і студентів – зубріння.
-
Collaborative Learning ( включення, співпраця, участь)
Майк Уеш (Michael Wesch), професор Університету штату
Канзас (США) вважає, що сьогоднішній школяр чи
студент розраховує лише на знання викладача, лектора, професора, які він може
отримати в аудиторії. В майбутньому сприйняття зміниться: люди будуть вбачати у
всьому знання: різноманітні гаджети, книги, всесвітня мережа …
Важливо,
що акцент зміниться від комунікації з конкретним експертом (викладачем), до
створення колективного розуму та колективних знань. Як казав Кевін Келі (Kevin Kelly), головний
редактор Wired, «Ніхто не розумніше всіх». Хорошим підтвердженням сollaborative
learning є проект OpenStudy.com, який дозволяє отримувати відповіді на будь-які
навчальні питання, віртуально вивчати будь-які курси, а викладачами яких є
студенти.
-
Дигіталізація освіти (розвиток цифрової грамотності)
Дигіталізація освіти, розвиток цифрових бібліотек та цифрового
книговидання стануть основою у майбутньому, і будуть підтримуватися на рівні
державної політики. За даними дослідження, опублікованого в «Science Express»,
цифрові технології почали домінувати у 1990-і роки, а вже у 2007 році 99,9%
інформації передавалося в цифровому форматі. Внаслідок цього у майбутньому
будуть робити наголос на розвитку цифрової грамотності (digital literacy). Грамотна людина в цифровому
контексті, це людина, яка вмітиме швидко шукати та аналізувати факти, ефективно
працювати з програмами та файлами у різних цифрових форматах (наприклад, у
текстових, графічних, звукових та відео) та вміло використовувати ресурси Мережі.
Китай, Японія та Малайзія, в свою чергу вже сьогодні показує, що
не стільки школа чи університет навчає, скільки середовище, зокрема медіа та
технологічне. Звичною формою навчання буде дистанційна освіта та он-лайн
університети. Наприклад, вже зараз в Університеті розширення світогляду Джонса
всі студенти спілкуються з викладачами та однокурсниками через електронну
пошту, а домашні завдання надсилають на загальні розсилки.
З постійною дигіталізацією навчання будуть змінюватися люди, в
тому числі на біологічному рівні. Промисловий дизайнер та футуролог Саймон Уотерфол (Simon Waterfall) вважає, що в майбутньому новітні технології
будуть змінювати наші тіла, способи прийому та опрацювання інформації нашим
мозком. І це вже зараз можна помітити, коли молоді люди все швидше і швидше
переходять «від тексту до сенсора». Зокрема, якщо раніше використання одразу 10
пальців забезпечувалось лише грою на піаніно і дано було не кожному, то тепер
все це замінила клавіатура, якою користуються кожен третій.
Немає коментарів:
Дописати коментар