неділя, 25 грудня 2016 р.

«Майбутнє знань»: 5 трендів в освіті та навчанні


 «Освіта – найбільш сильна зброя,
за допомогою якої можна змінити світ»
 Нельсон Мандела.
Ми поцікавились як буде виглядати процес навчання та освіти у майбутньому, і яким чином він змінить наш світ. В огляді освіта як розвага та гра, вплив технологій на сприйняття інформації та натовп як джерело нових знань.

 

-         Геймифікація  (навчання  як гра)

В майбутньому у зв’язку з відмовою від статичного навчання, і вибором рухомої та модифікованої освіти, з’явиться можливість вводити нові механізми, які неможливо уявити в статиці. Такі механізми забезпечить тотальна геймифікація навчання, коли у навчанні будуть використовуватися ігрові елементи.
Зокрема, навчання буде сприйматися як гра з рівнями, досвідом, нагородами та елементами змагання. Це все приносить за собою неймовірні результати, адже гра – проста, і тому викликає задоволення, а навчання – це складний процес мислення. На початку минулого року один учитель з Атланти прославився тим, що запропонував  використовувати популярну гру Angry Birds як навчальний посібник з фізики – і це тільки перші кроки по впровадженню ігрових моделей у школи.
Найпростіша геймифікація – набирати досвід, отримувати медалі та ділитися своїм досвідом – основна складова успіху такого проекту як  Khan Academy. Професор MITСалман Хан (Salman Khan) змусив багатьох молодих людей «прокачувати» не лише своїх персонажів у WoW, а й вирішувати математичні та економічні задачі. Потрохи такий досвід доходить і до нас, зокрема у Американській бібліотеці (Київ) вже використовуються настільні ігри (Монополія, Скрабл) як метод вивчення та вдосконалення англійської мови.

-         Lifelong learning (Навчання протягом життя)

Через те, що життя змінюється надзвичайно швидко, людям необхідно постійно оновлювати свої знання. Август-Вільгельм Шеер, німецький експерт зі створення бізнес-аплікацій вважає, що замість відвідування розрізнених курсів підвищення кваліфікації, університети розпочнуть пропонувати по життєвий контракт на навчання. І тоді виші приймуть роль особистих консультантів та радників протягом усього життя. Наприклад, Ви працюєте в сфері телекомунікацій, яка постійно розвивається, і такий університет запропонує Вам курс про WiMax або мережі п’ятого покоління.
Як пише соціолог Ентоні Гіденс (Anthony Giddens) в майбутньому активною складовою концепції «навчання протягом життя» будуть університети «третього віку». Це спеціальні університети для літніх людей, що вже не працюють на оплачуваних посадах, і прагнуть отримувати знання відповідно до часу. Зазвичай, там викладають курси комп’ютерної грамотності та сучасні технології. Один такий безкоштовний університет існує у Києві – Університет третього віку, де навчаються близько 164 студентів на 7 факультетах.
-         Еducation та entertainment (поєднання навчанняі розваг)
Команда інтернет-ресурсу Теории и Практики вважає, що процес навчання не повинен відбуватися у формальній атмосфері, а повинен перетворитися у розвагу. З постійним швидким розвитком технологій, зменшенням часу на «перетравлення» інформації, отримання нових знань потребує нового формату. На ряду з геймифікацією, все більш актуальним буде формат еdutainment (education та entertainment), який передбачає поєднання навчання та розваг.
Це публічні лекції, семінари та майстер-класи, які відбуваються у кафе, парках, офісах та галереях. Але поки що система освіти дуже консервативна, і незважаючи на піввіку декларування педагогами необхідності поєднання освіти та розваги, це поки залишається словами. Основне заняття школярів, а часто і студентів – зубріння.

-         Collaborative Learning ( включення, співпраця, участь)

Майк Уеш (Michael Wesch), професор Університету штату Канзас (США) вважає, що сьогоднішній школяр чи студент розраховує лише на знання викладача, лектора, професора, які він може отримати в аудиторії. В майбутньому сприйняття зміниться: люди будуть вбачати у всьому знання: різноманітні гаджети, книги, всесвітня мережа …
Важливо, що акцент зміниться від комунікації з конкретним експертом (викладачем), до створення колективного розуму та колективних знань. Як казав Кевін Келі (Kevin Kelly), головний редактор Wired, «Ніхто не розумніше всіх». Хорошим підтвердженням сollaborative learning є проект OpenStudy.com, який дозволяє отримувати відповіді на будь-які навчальні питання, віртуально вивчати будь-які курси, а викладачами яких є студенти.

-         Дигіталізація освіти (розвиток цифрової грамотності)

Дигіталізація освіти, розвиток цифрових бібліотек та цифрового книговидання стануть основою у майбутньому, і будуть підтримуватися на рівні державної політики. За даними дослідження, опублікованого в «Science Express», цифрові технології почали домінувати у 1990-і роки, а вже у 2007 році 99,9% інформації передавалося в цифровому форматі. Внаслідок цього у майбутньому будуть робити наголос на розвитку цифрової грамотності (digital literacy). Грамотна людина в цифровому контексті, це людина, яка вмітиме швидко шукати та аналізувати факти, ефективно працювати з програмами та файлами у різних цифрових форматах (наприклад, у текстових, графічних, звукових та відео) та вміло використовувати ресурси Мережі.
Китай, Японія та Малайзія, в свою чергу вже сьогодні показує, що не стільки школа чи університет навчає, скільки середовище, зокрема медіа та технологічне. Звичною формою навчання буде дистанційна освіта та он-лайн університети. Наприклад, вже зараз в Університеті розширення світогляду Джонса всі студенти спілкуються з викладачами та однокурсниками через електронну пошту, а домашні завдання надсилають на загальні розсилки.

З постійною дигіталізацією навчання будуть змінюватися люди, в тому числі на біологічному рівні. Промисловий дизайнер та футуролог Саймон Уотерфол (Simon Waterfall) вважає, що в майбутньому новітні технології будуть змінювати наші тіла, способи прийому та опрацювання інформації нашим мозком. І це вже зараз можна помітити, коли молоді люди все швидше і швидше переходять «від тексту до сенсора». Зокрема, якщо раніше використання одразу 10 пальців забезпечувалось лише грою на піаніно і дано було не кожному, то тепер все це замінила клавіатура, якою користуються кожен третій.

Немає коментарів: